روز استیضاح میدان بگم بگم ها و افشاگری ها می شود!  چه ناگفته هایی در مشت دولتی ها و نمایندگان است و آیا مجلس در روزهای آرامش قبل از طوفان است؟


فرجی دانا

قصه استیضاح وزیر علوم به صفحات آخر خود می رسد. شروع این داستان از زمانی بود که میلی منفرد نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد و نظر عده ای مبنی بر سیاسی شدن دانشگاه با رای آوردن وی بر دفاعیات وزیر پیشنهادی چربید اما با آمدن فرجی دانا و عبور از رای اعتماد مجلس باز نگاه سیاسی شدن دانشگاه ها با مدیریت  وی همچنان در میان برخی از نمایندگان بجاماند.

این نگاه ها با تغییرات یکسال اخیر در دانشگاه دوباره قوت گرفت و کار را تا خبر به اعطای کارت زرد به وزیر و تذکر روحانی به  وی  کشاند. تا به حال نیز رایزنی های بسیار و جلسات گوناگون میان استیضاح کنندگان وزیر علوم برگزار شد اما نهایتا وزیر  و پا در میانی ها نتوانست رضایت نمایندگان را جلب کرده و روز استیضاح نزدیک است.

استیضاح کنندگان در مواضع خود برخی انتصابات در این وزارتخانه و کاهش رشد علمی دانشگاه‌ها را مطرح می کنند آنها طرح  کنسل شدن بورسیه ها را موضعی حاشیه ای و سیاسی و  البته مهم می خوانند که باید مورد  بررسی قرار گیرد و البته برخی هم شرط پس گرفتن امضاهای خود را از پای استیضاح عدم لغو بورسیه ها مطرح کردند! 

اما دولتی ها همواره سعی کرده اند که اتهامات این افراد را رد کرده و فرجی دانا را مدیری لایق و شایسته عنوان کنند. روحانی در جلسه اخیر هئیت دولت در دفاع از وزیر علوم  خود با اشاره به این موضوع که "امیدوار است نتیجه بررسی، اعتماد بیشتر به وزیر علوم باشد" گفت "دکتر فرجی دانا را فردی لایق، دانشمند، تحصیل‌کرده، مدیر و مدبر و با اخلاق می‌دانم و امروز بیش از آنچه در روز اول از لیاقت‌های او مطلع بودم، در عمل، ویژگی‌های اخلاقی ایشان را بیشتر لمس کردم".

اما موج این استیضاح فراتر از  چند خبر ساده بوده است از زمان جدی تر شدن استیضاح، رقابت های رسانه ای و سیاسی دو طرف برای به محاق بردن طرف دیگر و فتح افکار عمومی به نفع خود جریان دارد .

باید دید این خدا کند ها و خط و نشان کشیدن ها در هر دو گروه مبنای روز تلخی دیگری که در گذشته نیز تجربه شده است در مجلس خواهد شد یا خیر؟ آیا نمایندگان به روش بگم بگم به هر قیمت برای پیروزی خود روی می آورند ؟ افشا و بر ملا کردن اطلاعاتی که شاید سودی برای مردم و دانشگاه ها مردم نداشته و جنس گرو کشی های سیاسی داشته باشد

نمایندگان سعی دارند بر غیر سیاسی بودن استیضاح  آن تاکید کنند و مدیریت سیاسی و سیاسی شدن دانشگاه ها را دغدغه خود عنوان کنند (مواضع و اسامی نمایندگان استیضاح کننده را اینجا بخوانید) و دولتی ها هم سعی کرده اند با مطرح کردن بحث بورسیه های غیر قانونی در دولت دهم و  در خواست برخی از نمایندگان  برای عدم لغو آنها این استیضاح را مسئله و بازی سیاسی قلمداد کنند.

 آنچه به نظر می آید یک کشمکش و رقابت سیاسی میان طرفین برای به کرسی نشاندن حرف خود است. موضوعی که ممکن است در این وسط عقده گشایی های سیاسی را مطرح کند و با عبور از دغدغه مردم  و نیل به سمت  رقابت های جناحی کار را به یک میدان رقابت برای قدرت نمایی بکشاند. با این فرض عده ای از نمایندگان می خواهند جهنم و معنی بزدل سیاسی بودن را نشان دولت دهند! در مقابل نیز دولتی ها می خواهند این عده ی به قول خود معدود را سر جایشان بنشانند و بگویند اوضاع دست کیست و یقینا در این میان کرسی های خالی مجلس آینده که رقابت ها برای تصاحب آن در حال شکل گیری است دغدغه دیگر برای دو طرف است که این سیاسی رفتارهای سیاسی می تواند در  نتایج آینده و ادامه رقابت ها تاثیر گذار باشد.

از طرفی گمانه ها حکایت از این دارد که علاوه بر دلیل بیان شده توسط استیضاح کنندگان برخی از این افراد مواردی را به عنوان برگ برنده در مشت خود نگه داشته اند تا با شب نامه یا اعلان ناگهانی از تریبون مجلس بتوانند فضای روز استیضاح را  به سمت خود بچرخانند. کاری که در جریان رای اعتماد وزرا در ابتدای دولت کرده اند از طرف دیگر در اردوگاه جناح مقابل نیز چنین تحرکاتی به چشم می خورد به عنوان مثال «محمد علی ابطحی» فعال در صفحه شبکه اجتماعی خود نوشته است "خدا کند آقای فرجی دانا بنا به وظیفه ملی و دینی ونه ملاحظات رای آوری، بگوید که چرا در چرخه استیضاح قرار گرفته و در دانشگاه 8 ساله قبل چه گذشته است. این انتظار مردم از فرجی داناست"

وی در ادامه با بیان اینکه الان هم همه کسانی که دانشگاه را می شناسند، آقای فرجی دانا را بهترین وزیر می دانند. می گوید "استیضاحش حتما از مقاطع مهم تاریخی برای افشای جریان افراطی خواهد بود که رئیس جمهورشان رای نیاورد و بورسیه های آقا زاده هاشان متزلزل شده است"

روز استیضاح می تواند روز تثبیت تعامل خوب اکثریت مجلس و دولت و اخلاق مداری باشد و الگویی نو در رفتار سیاسیون در روز های سخت سیاسی که امیدواریم چنین شود و پخش عمومی جلسه استیضاح موجب تکدر خاطر افکار عمومی و مسئولین نشود و باز شاهد رفتار های خلاف شرع در مجلس نشویم

حال باید دید این خدا کند ها، وظایف ملی و دینی  و خط و نشان کشیدن ها در هر دو گروه مبنای روز تلخ دیگریدر مجلس که در گذشته نیز تجربه شده است، خواهد شد یا خیر؟  آیا نمایندگان به روش بگم بگم به هر قیمت برای پیروزی خود روی می آورند ؟ افشا و بر ملا کردن اطلاعاتی که شاید سودی برای مردم  و دانشگاه ها  نداشته و جنس گرو کشی های سیاسی داشته باشند.

هر چند تعامل دولت و مجلس روند خوبی را نسبت به گذشته دارد اما ادبیات دولتی ها و برخی از منتقدین و مخالفان انها بر علیه هم روند خوبی را طی نمی کند و تند تر و تندتر می شود؛  روز استیضاح آزمون بزرگی برای دو طرف می باشد که با کنار گذاشتن دغدغه های جناحی و رقابت های سیاسی  و استفاده از اصول درست و مبتنی بر منافع مردم چگونه مخالفت ها و موافقت های خود را مطرح می کنند.

 روز استیضاح می تواند  روز تثبیت تعامل خوب اکثریت مجلس و دولت و  اخلاق مداری  باشد و الگویی نو در  رفتار سیاسیون در روز های سخت سیاسی که امیدواریم چنین شود و پخش عمومی جلسه استیضاح موجب تکدر خاطر افکار عمومی و مسئولین نشود و باز شاهد رفتار های خلاف شرع در مجلس نباشیم.



تاريخ : ۱۳٩۳/٥/٢٧ | ٩:۱٩ ‎ق.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()

 


 

«شیرهای چرب حاوی روغن پالم هستند» و توصیه‌های وزیر بهداشت که نمی‌شود همه‌ی کارخانجات را تعطیل کرد، مردم شیر و ماست پرچرب مصرف نکنند. خبر خیلی کوتاه و به ظاهر ساده است اما...

   روغن پالم

«شیرهای پرچرب حاوی روغن پالم هستند» و توصیه‌های وزیر بهداشت که نمی‌شود همه‌ی کارخانجات را تعطیل کرد، مردم شیر و ماست پرچرب مصرف نکنند. خبر خیلی کوتاه و به ظاهر ساده است اما مرا می‌برد به یک سال پیش که در سوپرمارکت محله‌مان خانمی برای خود و شوهرش شیر کم‌چرب می‌خواست و برای دختر جوانش شیر پرچرب. می‌گفت این‌ها جوان‌اند و باید پرچرب بخورند تا قوت بگیرند. بیچاره خبر نداشت که این شیرها نه تنها قوت ندارند بلکه روغن پالم دارند که می‌زند سلامتی را به قول «هفت‌سنگی‌ها» شِت و پِت می‌کند. چون متخصصان معتقدند که این روغن به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع‌شده و احتمالاً ترکیبات سرطان‌زا به سلامتی آسیب می‌زند. البته فقط در شیرهای پرچرب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. از آنجایی که این روغن ارزان‌قیمت است تولیدکننده‌های محترم برای تولید انواع محصولات غذایی و حتی محصولات آرایشی بهداشتی و غیره از آن استفاده می‌کنند. با ما باشید تا بیشتر با این روغن که این روزها زیاد سر زبان‌ها افتاده است آشنا شوید.

 روغن پالم از کجا می‌آید؟

روغن پالم از گوشت و هسته‌ی میوه‌ی درخت نخل به دست می‌آید که بومی آفریقاست. در اواسط قرن 19 میلادی، تجارت روغن پالم به طور گسترده به سوی بریتانیا برگشت و در واقع کارخانجات سازنده‌ی صابون بودند که این روغن را در اروپا و سپس در عرصه‌ی بین‌المللی شناساندند. کشت نخستین درختان نخل روغنی در سال 1910 در افریقا، نیجریه و کامرون آغاز شد. سپس این درخت راه خود را به سوی کشورهای آسیایی مانند مالزی باز کرد. گسترش کارخانجات تولیدکننده‌ی این روغن بعد از جنگ جهانی دوم صورت گرفت به طوری که روغن پالم از یک ماده‌ی ساده به یک ابزار ژئوپولیتیک مبدل شد. امروزه بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده‌ی این روغن کشور اندونزی و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های آن کشورهای چین، هند، اندونزی و مالزی است. اروپا چهارمین استفاده‌کننده جهانی روغن پالم است به طوری که تخمین زده شده است در سال 2010 حدود 12 درصد مصرف جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

 روغن پالم در چه محصولاتی استفاده می‌شود؟

باید بگوییم استفاده از روغن پالم مختص لبنیات نیست. این روغن تمام قفسه‌های محصولات غذایی را فرا گرفته است. چیپس، بیسکویت‌ها، شکلات‌های صبحانه، ناگت‌ها، پیتزاها و کلاً تمام محصولات غذایی که باب میل بچه‌ها و جوانترهاست حاوی روغن پالم است. البته آنچه مشخص است استفاده‌ی میزان معقول از روغن پالم نه روغنی که از مغز هسته‌ی میوه‌ی پالم استخراج می‌شود مشکل چندانی به وجود نمی‌آورد؛ اما استفاده‌ی بی‌رویه‌ی این روغن بدون شک خطری جدی برای سلامت انسان و همچنین محیط‌زیست و حیات‌وحش به بار خواهد آورد و مسئولان باید علاوه بر محصولات لبنی نظارت ویژه‌ای در خصوص انواع مواد غذایی دیگر که سرشار از این روغن هستند اعمال کنند.

روغن پالم سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده است و خطر اصلی این روغن نیز ناشی از همین مسئله است. روغن پالم خواصی هم دارد اما غنی بودن آن از این روغن‌های اشباع‌شده باعث مسدود شدن عروق می‌شود. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز افزایش می‌دهد

 روغن پالم خطر بیماری‌های قلبی عروقی را بالا می‌برد

 روغن پالم سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده است و خطر اصلی این روغن نیز ناشی از همین مسئله است. روغن پالم خواصی هم دارد اما غنی بودن آن از این روغن‌های اشباع‌شده باعث مسدود شدن عروق می‌شود. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز افزایش می‌دهد. به عقیده‌ی محققان مصرف زیاد محصولات حاوی این روغن خطر اضافه‌وزن را نیز بالا می‌برد. همیشه این باور وجود دارد که اسیدهای چرب اشباع‌شده در محصولات غذایی حیوانی مانند پنیر، گوشت یا کره وجود دارد اما از این پس تمام محصولات غذایی که حاوی روغن پالم نیز هستند را به این لیست اضافه کنید. توجه داشته باشید که میزان اسیدهای چرب موجود در این روغن بیشتر از کره است یعنی 65 درصد در برابر 51 درصد. اگر نمی‌خواهید کلسترول خونتان بی‌رویه بالا برود و خدای نکرده دچار مشکلات قلبی عروقی بشوید حواستان را در خصوص مواد غذایی مصرفی خود بیشتر جمع کنید.

 جوان‌ها بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌ی روغن پالم

چرا تولیدکننده‌های محصولات غذایی از این روغن استفاده می‌کنند؟ به خاطر اینکه با صرف هزینه‌ی کم، نتیجه بهتری می‌گیرند. این روغن محصولات غذایی را خوش‌طعم‌تر می‌کند و مقاومت آن‌ها را بالا می‌برد. به عقیده‌ی متخصصان میزان مصرف این روغن برای هر فرد سالانه حدود 2 کیلوگرم است؛ اما متأسفانه با استفاده‌ی بی‌رویه‌ای که ظاهر این روزها از این روغن در تهیه‌ی محصولات لبنی و محصولات غذایی دیگر می‌شود چندین برابر بیشتر از میزان استاندارد از این روغن، وارد بدن همه‌ی ما به خصوص بچه‌ها و نوجوان‌ها می‌شود.

 روغن پالم برای رشد بچه‌ها خوب است

همان طور که گفته شد مصرف بی‌رویه و بدون نظارت این روغن است که مشکل ایجاد می‌کند. در واقع اسید پالمیتیک موجود در این روغن همانند چربی‌های شیر مادر جزو دو اسید چرب ضروری است. این چربی‌ها برای رشد کودکان لازم است. به عقیده‌ی برخی از محققان روغن پالم سم نیست اما مصرف آن در مواد غذایی متنوع آن هم به میزان زیاد از یک ماده‌ی غذایی معمولی بلای جان می‌سازد.

پالم

 

آسیب‌های زیست‌محیطی روغن پالم

برای کاشت درخت پالم، درختان دیگر را قطع و به جای آن‌ها درخت پالم می‌کارند. متأسفانه این کار باعث نابودی درختان دیگر می‌شود.

یکی از دیگر از مشکلات اکولوژیکی کشت بی‌رویه‌ی این درختان در کوتاه مدت ظهور گونه‌های حیوانی مانند میمون‌های بزرگ آسیایی است. به نظر می‌رسد با امتناع از خرید محصولات غذایی حاوی این روغن‌ها بتوان علاوه بر پیشگیری از مشکلات سلامتی، از محیط‌زیست نیز حمایت کرد.

 

چه باید کرد؟

توصیه می‌کنیم از محصولاتی استفاده کنید که حاوی روغن زیتون، کلزا، روغن آفتاب‌گردان باشد. موقع خرید محصولات غذایی با دقت بیشتری ترکیبات آن را مطالعه بفرمایید. اگر عاشق شکلات صبحانه‌اید در مصرف آن زیاده‌روی نکرده و از مرباهای خانگی استفاده کنید. لبنیات کم چرب مصرف کنید. تصور نکنید که روغن پالم صرفاً در این محصولات استفاده می‌شود. همین بیسکویت‌ها و دسرها نیز حاوی این روغن هستند. درست است که در ترکیبات برخی از محصولات وجود این روغن قید نمی‌شود اما شما با دقت برچسب آن‌ها را بخوانید و از خرید محصولات غذایی حاوی این روغن بپرهیزید.                                                                 

در نهایت اینکه توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید از محصولات غذایی طبیعی استفاده کنید و از مصرف بی‌رویه‌ی محصولات غذایی صنعتی بپرهیزید.

ما تبیانی‌ها از طرف وزیر بهداشت، مدیران تولیدکننده‌ی محصولات لبنی و غذایی و تمام مسئولین به خاطر عدم نظارت درست بر استفاده از چنین ترکیباتی از شما و به خصوص آن خانمی که برای ارتقای سلامت دختر جوانش پول بیشتری برای خرید شیر پرچرب هزینه می‌کرد عذرخواهی می‌کنیم.



تاريخ : ۱۳٩۳/٥/۱٩ | ٩:٢٤ ‎ق.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()

 

     
چکیده: اگر در خیابان ها رفت و آمد دارید بعید است که با چنین صحنه ای روبرو نشده باشید، ابتذالی که رنگ و بوی مستهجن تری به خود گرفته است
 
تی شرت جنسی

 

زمانه با خود تغییر در پی دارد سبک زندگی ها، باورها و رفتارها در طول سالیان عوض می شود، تغییراتی که گاهی مثبتند و گاهی هم منفی.

یکی از این تغییرات در نوع پوشش و ظاهر است شاید این موضوع را به طور خاص وقتی نگاهی به آلبوم عکس هایتان یا یک فیلم قدیمی مثلا برای دهه 60 می کنید به خوبی درک کنید.

تغییرات در نوع پوشش و ظاهر همیشه مثبت نبوده و تحت عوامل بسیاری فراز و نشیب های عجیب و غریبی به خود دیده است. پوشش و مدهایی که بر خلاف فلسفه خود نماد عریان گرایی و برهنگی و مروح آن در جامعه شده اند تیپ شلخته یا کثیف، شلوارهای فاق کوتاه و پاره، تی شرت های یقه باز، مانتوهای کوتاه و بدون دکمه و تنگ، ساپورت و.......

فرهنگ پوشش تحت تاثیر عوامل زیادی چون ماهواره و سایر رسانه ها، مانکن های خیابانی، شوهای زیرزمینی مطابق اهداف فرهنگی و اقتصادی وارد پازل تهاچم فرهنگی شده و یکی از ابزارها برای نیل جوامع به سمت عضوی از فرهنگ دهکده جهانی و غربی شدن می باشد.

وقتی پوشش یک جامعه از ارزش های اخلاق مدارانه و اللهی به سمت ارزش های فرهنگ لیبرالیسم و اوامنیسم می رود آن جامعه سرعت بیشتری به سمت لذت گرایی جنسی، بی قیدی، فروپاشی نهاد خانواده پیدا می کند.

کم کاری مسئولین و نبود پوشش داخلی بهانه مناسبی برای زیر سوال بردن شخصیت خود با استفاده از این نوع پوشش های خاص و معلوم الحال و صدمه به فرهنگ جامعه  نیست. ایرانی بودن و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی خود را به خاطر دیده شدن و حتی خوش تیب و آراسته! بودن به چه فرهنگی می فروشیم

فرهنگ برهنگی روز به روز توسط مدها و پوششهای جدید وضع بدتری پیدا می کند و گسترده تر و افسار گسیسخته تر می شود حیا در پوشش های جدید هربار چند گام عقب تر می رود و خودنمایی و عرض اندام جلو تر می اید مدهایی که برای ما جز فاصله از فرهنگ بومی ضرر جنسی، جسمی و اقتصادی چیزی دربرندارد. زن و مرد هم نمی شناسد فقط قوه جنسی جامعه را به مرز انفجار می رساند که نمودهای ان را در جامعه، نهاد خانواده و روابط مشاهده می کنیم و با اینکه نسبت به جوامع دیگه به وضعیت بهتری را داریم اما شیب صعودی تاسف برانگیزی را را طی می کند.

برخی از این پوششها برخلاف انواع جدید خود که تکامل یافته پوشش ها و مدهایی قدیمی ترند چون لی های پاره، مانتوهای بدون دکمه و ساپورت ها ای اما آنها از قدیم اصالت! خود را حفظ کردند و فقط تغییرات محتوایی تری داشتند و این پوشش ها چیزی نیستند جز مارک ها و شلوار و تی شرت هایی که رویشان پر است از حروف و کلمات لاتین.

این پوشش ها شکل و شمایل جذاب برای جوانان دارند، حس خودنمایی و متفاوت بودن انها را ارضا می کنداما متاسفانه بسیاری از کسانی که از این پوشش ها و نمادها استفاده می کنند به معانی و مقاصد طراحان و تولیدکنندگان توجهی ندارند اهدافی که همه در خدمت ترویج فرهنگ بی بند وباری، حیازدایی و ابتذال در جامعه اند و در اشکال خورد تر خود قبح شکنی، ترویج مفاهیم و اصطلاحات خاص، بی قیدی، ترویج فرهنگ جنسی، ترویج گروهای مبتذل و فرهنگ رفتاری آنها و ناهنجاری را در پی دارند.

فقط این کلمات نیستند که با این اهداف روی تی شرت ها درج می شوند گاهی مارک های انها نیز خود به تنهایی مقاصد اینچنینی را دنبال می کنند و دستی بر اتش طرح های مروج فرهنگ برهنگی و جنسی در جوامع دارند به عنوان نمونه می توان به مارک d & g اشااره کرد مارکی که بسیاری برای پوشیدن آن سر و دست می شکنند. این علامت؛ مخفف dolce&gabana یعنی دلچه و گایانا که از معروف ترین نام ها در جهان فشن است، نام دو فردی است که طراحان لباس بازیگران هالیوودی هستند و مربوط به دو مرد همجنسگرایی است که با هم ازدواج کرده، پس از مدتی برای گسترش افکار پلید همجنسگرایانه خود با حمایت از طریق شبکه صهیونیستی توانستند یکی از صنعتگران معروف پوشاک در جهان شده و با چاب آرم های صهیونی و شیطان پرستانه بر روی لباسها و تیشرت ها افکار پست خود را در جهان پخش کنند.

این پوشش ها شکل و شمایل جذاب برای جوانان دارند، حس خودنمایی و متفاوت بودن انها را ارضا می کنداما متاسفانه بسیاری از کسانی که از این پوشش ها و نمادها استفاده می کنند به معانی و مقاصد طراحان و تولیدکنندگان توجهی ندارند اهدافی که همه در خدمت ترویج فرهنگ بی بند وباری، حیازدایی و ابتذال در جامعه اند

اما کلمات و نمادها جای خاصی در مدهای امروزی و اهداف ان دارند گاهی ازکنار نمادها و اشکال روی تی شرت ها و گردنبند و دستبندها به راحتی می گذریم و زیبایی بصری ان را برای پوشش خود که اولین پیام ما برای رساندن شخصیتمان هست انتخاب می کنیم در حالی که توجهیی به معنا و اهداف ان نداریم شاید برخی از این اشکال خیلی هم ساده به نظر برسند مثلا یک گیتار که نماد مروج موسیقی اسنت گیلاس که نماد شراب خواری و یا صلیب شکسته که سمبل نئونازیسم و گروه رش است و سایر نمادهایی که نماینده باورهای شیطان پرستانه هستند.

کلمات هم همین شکل را دارند بااین فرق که بهتر می توان از انها رمز گشایی کرد شاید بعد از خواندن این کلمات این سوال برای شما پیش آید که واقعا چرا عده ای چنین پوشش هایی را برتن می کنند که چنین مفاهیمی روی آن درج شده است؛ کلمات و اصطلاحاتی چون  Reaven به معنای اوج لذت جنسی بر روی تی شرت های دخترانه(١)،  KISS ME  به معنای مرا ببوس، COOL CAT متجاوز جنسی(٢)،HATE ME  گرمم کن،  DANCE ME با من برقص،  و یا عباراتی که مبلغ گروه های موسیقی و منحرفند مانند  W-AS-D  یک گروه موسیقی از سبک هوی متال به معنی ما هم جنس باز هستیم - عقاید وحشیانهو ضد اخلاقی این گروه به شیطان پرستان نیز معروفند (٣) شکل ها، کلمات و اصلاحات بسیاری که به نوعی به طور مستقیم یا غیر مستقیم با یک ناهنجاری اخلاقی و جنسی در ارتباطند و  هیچ تناسبی با فرهنگ اایرانی اسلامی ما ندارند.

در رواج این پوشش ها علاوه بر تاثیر منفی ما از رسانه ها و تقلیدهای بی ظابطه و مخرب، کم کاری مسئولین در ایجاد و ترویج مدهای ملی و مناسب و جذاب و فرهنگ سازی در زمینه فرهنگ پوشش نقش به سزایی دارند اما با این همه، کم کاری مسئولین و نبود پوشش داخلی بهانه مناسبی برای زیر سوال بردن شخصیت خود با استفاده از این نوع پوشش های خاص و معلوم الحال و صدمه به فرهنگ جامعه نیست. ایرانی بودن و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی خود را به خاطر دیده شدن و حتی خوش تیب و آراسته! بودن به چه فرهنگی می فروشیم؟



تاريخ : ۱۳٩۳/٥/۱٩ | ٩:۱۳ ‎ق.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()

 

خودسازی

 


بسیاری مواقع پیش می آید که انسان نماز می خواند، روزه می گیرد، عبادت می کند اما نمی تواند به رشد معنوی برسد دلیلش اینست که عباداتش حقیقی نیست و موانعی دارد او باید برای رسیدن به کمال و سعادت حقیقی موانع را شناسایی کند و آنها را برطرف نماید.


 

همه انسانها در درونشان یک هدایت فطری دارند که آنها را حرکت می دهد حال کسانی که نمی توانند پیشرفت معنوی کنند باید به دنبال اشکال کار باشند و موانع را بشناسند. در ضرورت و اهمیت خودسازی همین بس که (جهاد اکبر) نام گرفته است. امام محمد باقر(علیه السلام) می فرماید: هیچ برتری و فضیلتی همانند جهاد نیست و هیچ جهادی در قدر و منزلت با جهاد با نفس برابری ندارد.(1)

 

موانع خودسازی

موانع خودسازی عبارتند از:

1) عدم قابلیت نفس

بزرگترین مانع خودسازی عدم قابلیت نفس و ارتکاب گناهان است. گناه، انسان را در حد حیوان پایین می آورد و صفحه دل و روحش را تیره می کند، انسانی که به گناه عادت کرد دیگر نمی تواند آن را ترک کند و به کمال برسد.

حضرت امام صادق(علیه السّلام) فرمود: وقتی انسان مرتکب گناه شد یک نقطه سیاه در قلبش پیدا می شود، پس اگر از گناه توبه کرد نقطه سیاه محو می گردد، و اگر همچنان به معصیت ادامه داد، نقطه سیاه نیز تدریجاً بزرگ می شود تا اینکه بر مجموع قلب غلبه نماید. در این صورت هرگز به فلاح و رستگاری نخواهد رسید.(2)

رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود: "اذا کان یوم القیمه انبت الله لطائفه من امتى اجنحه فیطیرون من قبور هم الى الجنان" یعنى روز قیامت که مى شود خداوند به بعضى از امت من بالهایى عطا مى کند که از قبرهاى خود پرواز مى کنند و به سوى بهشت مى روند و آنجا متنعم مى شوند، ملائکه از آنها مى پرسند: شما از حساب فارغ شدید؟ مى گویند: ما حسابى نداشتیم.مى گویند: از صراط گذشتید؟مى گویند: ما صراطى ندیدیم.ملائکه مى پرسند: شما از امت کیستید؟

یکی از موانع تهذیب نفس که از ابتدا همراه انسان است سستی اراده است، انسانی که تصمیم دارد در این راه گام بردارد ممکن است با وسوسه های شیطان و نفس اماره روبرو شود که می گویند این راه مشکل است، تو نمی توانی یا هنوز وقت بسیار است. شخص برای اینکه در این راه موفق شود باید توکل، تقوا و اخلاص، همت و تلاش و پشتکار،داشته باشد.چنانکه خدای سبحان می فرماید: والذین جاهدوا فینا لنهد ینهم سبلنا

 

مى گویند: ما از امت محمد (صلى الله علیه و آله و سلم) هستیم.ملائکه مى پرسند: عمل شما در دنیا چه بوده که به این مرتبه عالى و منزلت عظیمه رسیده اید؟گویند: دو صفت در ما بود که خدا این مقام را به ما داده است.یکى اینکه: هرچى خدا در دنیا قسمت ما کرده بود در دنیا راضى بودیم.دوم اینکه: اگر در خلوت اسباب معصیت براى ما مهیا مى شد از خدا حیا مى کردیم و مرتکب معصیت نمى شدیم.(3)

 

بنابر این کسانی که گناه و معصیت نمی کنند چه بی حساب بهشتی می شوند.

2) وابستگی های دنیایی

دومین مانعی که در مسیر سالک الی الله قرار دارد وابستگیهای دنیایی چون: وابستگی به زن، فرزند، ثروت، مقام و... است؛ این وابستگی ها انسان را از رسیدن به هدف باز می دارد چنانچه در احادیث آمده است:

«اوّلین چیزی که بوسیله‌ی آن معصیت خدا انجام گرفت شش صفت بود: علاقه به دنیا، علاقه به ریاست، علاقه به زن، علاقه به خدا، علاقه به خواب، علاقه به راحتی»(4)

پس بر سالک لازم است به جای حب دنیا، حب آخرت و حب خدایی را جایگزین کند.

3) پیروی از هوای نفس

حضرت امام (رحمه الله علیه) اولین گام در «خودسازی» را شناخت همه جانبه نفس بیان می فرماید، به این معنا که اگر نفس به طور شایسته شناخته نشود، توفیق تهذیب و تزکیه نفس برای انسان میسّر نخواهد شد. هواهای نفسانی انسان را دائما به این طرف و آن طرف می کشانند و از یاد خدا غافل می کنند.

امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «ینبغی ان یکون الرجل مهیمناً علی نفسه، مراقبا قلبه، حافظاً لسانه؛ سزاوار است که انسان بر خویش اشراف داشته و همیشه مراقب قلب خود و نگهدار زبان خویشتن باشد.» (5)

حضرت امام( رحمه الله علیه) می فرماید: «انسان باید مثل طبیب و پرستار مهربان از حال خود مواظبت نماید و مهار نفس سرکش را از دست ندهد که به مجرد غفلت مهار بگسلد و انسان را به خاک مذلت و هلاکت کشاند و در هر حال به خدای پناه برد از شر شیطان و نفس اماره.» (6)

پرخوری

4) پرخوری

کسی که فقط در فکر پر کردن شکم خود است چگونه می تواند به یاد خدا هم باشد؟ جز این است که پس از تهیه وعده صبحانه به فکر تهیه ناهار و پس از آن به فکر وعده بعدی است؟ آیا این فرد با شکم پر حال و حوصله عبادت دارد؟ سالک الی الله فقط باید در حد ضرورت و رفع نیاز بدن غذا بخورد و از پر خوری که موجب کسالت و قساوت قلب می شود اجتناب کند.

حضرت صادق (علیه السلام) به ابوبصیر فرمود: شکم در اثر پرخوری طغیان می کند. نزدیکترین احوال بنده به خدا هنگامی است که شکمش خالی باشد، و بدترین حالات وقتی است که شکمش پر باشد.(7)

5) پرگویی و زیاده گویی

کم گویی نشانه کمال عقل است انسان باید فقط به قدر ضرورت صحبت کند و این نعمت بزرگ الهی را ضایع نکند.

امیر المۆمنین (علیه السلام) فرمود: «هنگامی که خدا صلاح بنده اش را بخواهد قلت کلام و قلت طعام و قلت خواب را به او الهام می کند.» (8)

امام رضا(علیه السّلام) فرمود: سه چیز از علائم فهم و فقاهت می باشد بردباری، و علم، و سکوت، و سکوت دری است از درهای حکمت. سکوت موجب محبت می شود و دلیل هر خیری است.(9)

حضرت امام (رحمه الله علیه) اولین گام در «خود سازی» را شناخت همه جانبه نفس بیان می فرماید، به این معنا که اگر نفس به طور شایسته شناخته نشود، توفیق تهذیب و تزکیه نفس برای انسان میسّر نخواهد شد.هواهای نفسانی انسان را دائما به این طرف و آن طرف می کشانند و از یاد خدا غافل می کنند

6) حب ذات

چه سخت است، فردی که تمام موانع را برطرف می کند و آخر به این نتیجه می رسد که همه اعمالش، نماز و روزه اش، حج و جهادش فقط در جهت پاداش اخروی بوده که از حب ذات نشأت می گیرد. گرچه این فرد به بهشت راه می یابد اما به مقام شهود خیر. پس باید این فرد حب خدا را جایگزین حب ذات کند و هر کاری که انجام می دهد، فقط و فقط در جهت جلب رضای حق باشد.

7) سستی اراده

یکی از موانع تهذیب نفس که از ابتدا همراه انسان است سستی اراده است، انسانی که تصمیم دارد در این راه گام بردارد ممکن است با وسوسه های شیطان و نفس اماره روبرو شود که می گویند این راه مشکل است، تو نمی توانی یا هنوز وقت بسیار است. شخص برای اینکه در این راه موفق شود باید توکل، تقوا و اخلاص، همت و تلاش و پشتکار، داشته باشد. چنانکه خدای سبحان می فرماید: «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا »(10)

امام علی(علیه السلام) می‏فرماید: «ضادوا التوانی بالعزم» (11)؛ سستی را با عزم مدارا کنید.

بنابراین برای خودسازی تنها علم کافی نیست، علم باید با عمل همراه باشد، اگر انسان موانع را شناخت و در جهت برطرف ساختن آنها عملا اقدام کرد موفق می گردد.

 

پی نوشت ها:

1ـ گفتار فلسفی، اخلاق از نظر همزیستی، ج2، ص162

2ـ بحارالانوار، ج73،ص327

3ـ قصص الله یا داستان هایى از خدا،شهید احمد میرخلف زاده و قاسم میرخلف زاده، ق 53

4ـ بحارالانوار، ج73، ص94

5ـ آمدی، عبدالواحد، شرح غرر آمدی، ج 2، ص 393

6ـ  امام خمینی، چهل حدیث ، ص 238

7ـ وسائل ،ج16، ص 405

8ـ مستدرک، ج3 ، ص81

9ـ بحارالانوار، ج 71، ص 94

10ـ سوره عنکبوت / 69

11ـ میزان‏الحکمه، ج 5، ص 196



تاريخ : ۱۳٩۳/٥/۱٢ | ۱٢:٢٩ ‎ب.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()

جنگ های خونین بر سر کلام خدا!

 

خدا

 

مقدمه

از جمله اصول اعتقادی مساله خدا شناسی است که ریشه و پایه ی سایر مباحث اعتقادی در انسان می شود. جهان بینی توحیدی در همه ی ابعاد آن منجر به شکل گیری حیاتی با مفهوم و هدفمند می گردد که انسان را به معنای حقیقی زندگی می رساند. از جمله مباحث خداشناسی بحث در صفات الهی است که یکی از آن ها مبحث کلام حق تعالی است. اینکه تفسیر صحیح از کلام خدا چیست موضوع اصلی این نوشتار است که در همین راستا به بحث از حقیقت قرآن نیز پرداخته می شود.

 

کلام حق تعالی و نظریات مختلف!

اندیشمندان اسلامی نظریات مختلفی را در باب کلامی الهی ارائه نموده اند. از جمله اشاعره یکی از گروه های متکلمان اسلامی که معتقدند حق تعالی دارای صفات زائد بر ذات است که همانند ذات حق تعالی قدیمند. از جمله این صفات الهی صفت کلام خداست که بر همین مبنا حق تعالی صاحب کلام است. ایشان کلام خدا را کلام نفی می نامند.

معتزله یکی دیگر از گروه های متکلمان قائل به آنند که کلام حق تعالی امری حادث است و همان فعل اوست یعنی همه ی خلقت خدا کلام او هستند. در این میان حکمای اسلامی هیچ یک از این نظریات را نپذیرفته اند!

 

نقد نظریات!

حکما متکلمان اشعری را در این نظریه نمی پذیرند. زیرا زائد بودن صفات حق تعالی بر ذات او سبب می شود که صفت خدا چیزی باشد و ذات او چیز دیگر! در حالی که در اصل صفات الهی چیزی جدای از ذات حق تعالی نیستند. هم چنین معتزله در باره ی کلام قائل به حدوثند یعنی کلام خدا را امری ازلی نمی دانند و این هم نمی تواند پذیرفته شود زیرا تا خدا بوده صفات او هم بوده اند. بعلاوه همه چیز، خلقت و فعل خداست ولی همه چیز کلام او نیست بلکه کلام چیزهایی منحصر در خلق الهی است!

 

حکما چه می گویند؟

حکمای اسلامی از جمله صدرالمتالهین شیرازی کوشیده اند تفسیر صحیحی را مطابق با آیات الهی درباره ی کلام ارائه نمایند. بر این اساس ایشان کلام الهی را انشاء کلمات تامه ی وجودی و انزال آیات محکم و غیر از آن در قالب الفاظ و عبارات می دانند. به عبارت دیگر کلام خدا همان سریان وجودی حضرت حق در همه ی موجودات است که در مرتبه ی نازل به صورت الفاظ و عبارات خود را نشان می دهد.

به حقیقت قرآن و فرقان جز با طی مراتب عالی عرفانی نمی توان رسید. امّا کتاب را که مرتبه ی اخیر کلام الهی و حقیقت خلقی قرآن است هر کس به اندازه ی توان ادراکی خود و میزان تقوا و طهارت نفس خود می تواند برسد و حقایقی از آن را دریافت نماید

قرآن کلام خداست

قرآن کلام الهی است که حقیقت آن نه این صورت مکتوب بلکه وجود جمعی و مرتبه ای در وجود حق تعالی است که همه ی حقایق به صورت وحدت در آن است و همان است که در شب قدر بر قلب پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) نازل شده است. حقیقت قرآن در مرتبه پایین تر فرقان است که همان حقایق وجودی به صورت کثیر است که به صورت شأن نزول های متعدد در طول 23 سال بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) نازل شده است. بنابراین قرآن و فرقان هر دو یک حقیقت دارند ولی مربوط به مراتب مختلف وجودند.

 

«کتاب» چیست؟

کتاب همان مرتبه ی اخیر کلام الهی و صورت نوشتاری است که حقیقت کلام حق تعالی را در کسوت الفاظ و عبارات نشان می دهد:

«و ما کنت تتلوا من قبله من کتاب و لا تخطّه بیمینک» (عنکبوت/ 48)

قرآن

 

چه کسانی می فهمند؟

برای ادراک کلام حق تعالی مرتبه ی قرآن و فرقان آن را که به تعبیری همان حقیقت رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) است باید جزء مطهّرون شد: «و لایمّسه ألّا المطهّرون؛ و جز پاکیزگان بدان راه ندارند.» (واقعه/ 79)

و از این رو به حقیقت قرآن و فرقان جز با طی مراتب عالی عرفانی نمی توان رسید. امّا کتاب را که مرتبه ی اخیر کلام الهی و حقیقت خلقی قرآن است هر کس به اندازه ی توان ادراکی خود و میزان تقوا و طهارت نفس خود می تواند برسد و حقایقی از آن را دریافت نماید.

 

عالم امر و عالم خلق

رمز مطلب در آن است که قرآن و فرقان مراتب عالی کلام الهی اند و مربوط به عالم امر پروردگار متعال هستند در حالی که کتاب و همین صورت نوشتاری و الفاظ الهی مرتبه ی اخیر کلام حق تعالی و مربوط به عالم خلق اند که ما انسان ها با مرتبه ی پایین کمالی شاید بتوانیم به حقایقی و معارفی از آن دست یابیم!

 

نظریه کلام حکما

با توجه به آنچه گذشت معلوم می شود که همان حقایق وجودی و خلقت الهی، کلام حق تعالی از نظر حکما است. بر اساس این نظریه کلام الهی نه قدیم است کاملاً و نه حادث است کاملاً، بلکه مراتبی از آن که مربوط به عالم امر است قدیم و در ذات الهی است و مراتبی از آن حادث و مربوط به عالم خلق حق تعالی می باشد. چنانکه مشاهده می شود نظریه ی حکما در باره ی کلام الهی کوشیده است میان نظریه معتزله و نیز اشاعره از گروه های متکلمان اسلامی نظریه ای میانه و معتدل را برگزیند.

قرآن و فرقان مراتب عالی کلام الهی اند و مربوط به عالم امر پروردگار متعال هستند در حالی که کتاب و همین صورت نوشتاری و الفاظ الهی مرتبه ی اخیر کلام حق تعالی و مربوط به عالم خلق اند

جنگ های خونین بر سر کلام خدا!

این موضوع وقتی اهمیت پیدا می کند که بدانیم با نظر به تاریخ تفکر و اندیشه ی اسلامی میان متکلمان اشعری و معتزلی سالیان طولانی جنگ و نزاع های فراوانی بر سر همین مساله ی کلام الهی بوده است! تا جایی که پای این بحث های عقلی به سیاست هم باز شده و حکومت ها با جانبداری از یک نظریه، قائلین به نظریه ی مخالف را متهم به کفر و الحاد و بعضاً دست به کشتار ایشان زده اند!!!

به راستی شاید عجیب باشد ولی تاریخ متکلمان و حکومت های اسلامی این مطلب را ثابت می کند و در این راستا شاید بتوان گفت که تئوری حکمای اسلامی نزاع تاریخی را از میان برمی دارد!

 

پایان سخن...

بحث از کلام الهی به عنوان یکی از صفات حق تعالی از جمله مباحث خداشناسی است که سابقه ی پرداختن به آن در میان سایر فرق اندیشمندان اسلامی وجود دارد. نظریه ی حکما که مبتنی بر آیات الهی قرآنی است می تواند تا حدّی ادراک و فهم ما از این حقیقت برتر را اقناع نماید!


 

منابع و مآخذ:

1- الشواهد الربوبیة- صدرالمتالهین شیرازی (ملاصدرا)- مشهد اول شاهد سوم

2- اسرار آیات- ملاصدرا (ره)

3- جهان بینی توحیدی- شهید مطهری (ره)

4- تاریخچه ی کلام اسلامی- حلبی

 

مطالب مرتبط:

کلام خدا برای برخی مضر است!

همت مضاف در کلام خدا و معصوم

اسماء با مسما (7)



تاريخ : ۱۳٩۳/٥/۱٢ | ۱٢:٠٢ ‎ب.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()
.: Weblog Themes By VatanSkin :.


الکسا