نام

دلیل شهرت

شغل اول

آدولف هیتلر

دیکتاتور آلمان

نقاش پوستر

آلبرت انیشتن

فیزیکدان

منشی اداره ثبت

الویس پریسلی

خواننده

راننده کامیون

کلارک گیبل

هنرپیشه سینما

چوب بر

امیرکبیر

صدراعظم ناصرالدین شاه

آشپز

او هنری

نویسنده

گاوچران

جرالد فورد

رئیس جمهور آمریکا

مانکن لباس مردانه

جوزپه گاریبالدی

انقلابی ایتالیایی

ملوان

جیمی کارتر

رئیس جمهور آمریکا

بادام کار

رونالد ریگان

رئیس جمهور آمریکا

هنرپیشه سینما

شون کانری

هنرپیشه سینما

بنا و راننده کامیون


تاريخ : ۱۳۸٩/۳/٢٦ | ۱:۳٤ ‎ب.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()

عادت‌های مردمان بسیار شاد

                         عادت‌های مردمان بسیار شاد                              
در مکان و زمان خود باشید. شادکامی، یک احساس است. وقتی در زمان حال باشید، با همه‌ی وجود و توان، از آن لذت‌ بیش‌تری خواهید برد.
 

- خودتان را تشویق و تحسین کنید:

فضای ذهن‌تان را سرشار از تشویق کنید. هر زمان که «نقاد درونی» یعنی همان صدایی که شما را دل‌مرده‌ می‌سازد، فعال شد، با کلمه‌ای ا‌ز تشویق و تحسین، جلوی آن‌را سد کنید. نسبت به خطاها و کمبودها با مهربانی برخورد کنید (چه از آنِ خودتان چه از آنِ دیگران).

 

- لحظه‌ی حال را دریابید:

در مکان و زمان خود باشید. شادکامی، یک احساس است. وقتی در زمان حال باشید، با همه‌ی وجود و توان، از آن لذت‌ بیش‌تری خواهید برد.‌ امروز، تنها جایی است که نشاط و شادمانی، احتمال بیش‌تری دارد که هستی پیدا کند. در این لحظه و در همین‌جا، آن‌را شکار کنید.

 

- هر روز، کاری را که در آن مهارت دارید، انجام دهید:

 ‌کلمه‌ای آرام‌کننده به عزیزان‌تان بگویید. سازگار با توانایی‌های‌تان عمل کنید. هر روز کاری انجام دهید که به شما احساس خوبی می‌بخشد. هرگز توانایی خود را فراموش نکنید.

 

- تمام و کمال به کارهای کوچک و خوب توجه کنید:

حتی در یک‌روز بی‌ارزش، کاری خوب اتفاق خواهد افتاد. بسیاری از ما ساعت‌ها از راهی می‌رویم و می‌آییم بدون این‌که به گل‌های شکوفا‌شده و زیبا، نگاهی بیندازیم. این کار کوچکی است‌ ولی همین کارهای کوچک است که تصویر بزرگ را می‌سازند.

 

- اجازه ‌دهید خانواده و دوستان بدانند که شما، آنان را دوست‌دارید:

این کار سختی نیست، تنها عزیزان پی‌می‌برند که وجودشان برای شما اهمیت دارد. ‌کیفیت روابط نزدیک شما، نشانه‌ی بزرگی از شادکامی کلی شماست. راهی بیابید تا دیگران را شاد سازید.

 

- سخت نگیرید:

«سخت می‌گیرد جهان با مردمان سخت‌گیر.» در هر نوع زندگی، مقداری سختی و آرزوهای برآورده‌نشده وجود دارد. متناسب با آن، از سخت‌گیری خود بکاهید.


تاريخ : ۱۳۸٩/۳/٢٦ | ۱:٢٩ ‎ب.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()

ببیند و با نظر خود مرا یاری کنید



تاريخ : ۱۳۸٩/۳/٢٦ | ۱:۱٤ ‎ب.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()
تاريخ : ۱۳۸٩/۳/٢٥ | ۱:٤٧ ‎ب.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()
تاريخ : ۱۳۸٩/۳/٢٥ | ۱:۳٦ ‎ب.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()
همزمان با آغاز ماه رجب گزیده ای از ترتیل خوانی رهبر فرزانه انقلاب در سال 1362 در اختیار عموم قرار می گیرد. در این صوت از سوره مبارکه حمد و بقره 1 تا 21 به صورت ترتیل توسط رهبر معظم انقلاب قرائت  می شود.صوت دلنشین قرآن کریم با صدای ولی امر مسلمین جهان که مربوط به 27 سال پیش است با طراوت خاصی همراه است.
برای دانلود کلیک کنید

 



تاريخ : ۱۳۸٩/۳/٢٥ | ۱:۳٥ ‎ب.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()

 

در دوران تحصیلات کلاسیک معمولا ماه خرداد را به عنوان ماه نتیجه گیری می شناسند.ماه کارنامه؛بعضی سفید و بعضی سیاه.بعد از ماه ها پیمودن مسیر منزل تا مدرسه ، نمرات خوب کارنامه ، خستگی را از تن شاگرد زرنگ ها بیرون می کند و آنها آماده ی برنامه ریزی برای تعطیلات تابستان می شوند.این افراد کسانی هستند که خردادماه را در افق دید خود قرار داده بودند و با توجه به زمان نتیجه گیری درس می خواندند.امّا کسی که درس نخوانده است به جای تفریح باید به فکر کلاس جبرانی باشد.تنبلی او برنامه های تابستانی خانواده را نیز در تنگنا قرار می دهد.اینجاست که او با خود می گوید:"ای کاش کمی هم به درسم توجّه می کردم..."
خوب است ما نیز در طول سال ، یک ماه را برای نتیجه گیری و نمره دادن به خودمان قراربدهیم.به خوبی هایی که در طول سال رعایت کردیم نمره بالا بدهیم و به فکر نمره ی بهتر باشیم و به بدی ها و تنبلی هایمان نمره ی پایین داده و سعی کنیم برای آینده ، آن ها را از برنامه ی زندگیمان حذف کنیم .کمترین فایده ی حسابرسی سالیانه کارهایمان این است که از ترس این که مبادا پیش خودمان تجدید یا مردود شویم برای خوب بودن بیش تر تلاش می کنیم.
در ادبیات دینی ما گفته شده است که " دنیا مزرعه آخرت است." یعنی کسی که می خواهد در آخرت محصول خوبی داشته باشد در کشتزار دنیا باید برای برداشت خوبی تلاش کند.بهشت باغ پر بهایی است که بهره ی باغبان زحمت کشی است که روز و شب به فکر غرس میوه های شیرین بوده است.اما بهره ی باغبان تنبلی که از آبیاری و رسیدگی به باغش غافل بوده است چیزی جز میوه های کرم زده و نارس نخواهد بود.
در ماه رمضان سال 88 مجموعه ای از تلویزیون به نام " پنجمین خورشید" پخش شد.داستان این مجموعه بیان زندگی جوانی به نام "حمید " بود که در سال 1364 در یک جریان دزدی با عتیقه ای شگفت انگیز مواجه شد.عتیقه ای با صفحه ای دارای نقش پنج خورشید که اگر حلقه ی خورشیدی دیگری که جدا از این صفحه بود بر هر کدام از آن پنج خورشید قرار می دادی می توانستی به گذشته یا آینده سفر کنی.حمید با قرار دادن حلقه بر یکی از خورشید ها و سفر به 20 سال بعد فهمید که پول حرامی که از راه دزدی به دست آورده بودند آن ها را تحت تعقیب پلیس قرار داده است و ازدواج خواهرش با صاحب کار پولدارش جز بدبختی ، فایده ای برای خواهرش نداشته است.پس دوباره به 20 سال قبل برگشت تا طور دیگری تصمیم بگیرد.با دوستش صحبت کرد تا اموال دزدی را برگردانند؛و سعی کرد از ازدواج خواهرش با صاحب کار پولدارش جلوگیری کند.


بیایید خودمان را پیش بینی کنیم

...


تاريخ : ۱۳۸٩/۳/٢٥ | ۱٢:۳٩ ‎ب.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()

حالات روحی انسان وابستگی زیادی به خوردنی ها و آشامیدنی های او دارد.همان طور که نوشیدن یک شربت گوارا خستگی روحی را از ما بر طرف می کند،به همان اندازه با خوردن غذای تلخ ناراحت و رنجور می شویم.تلخی و شیرینی ،سالم و ناسالم بودن غذاها،حتی تغییر نوع و کیفیت آن ها ،به طور مستقیم بر واکنش های روحی انسان تأثیر گذار است.
در ادبیات دینی به ما آموزش می دهند که در خوردن و آشامیدن های خود ، علاوه بر توجه به این گزینه ها به نکته ای دیگری نیز دقت کنیم."حلال و حرام بودن لقمه"


کسی که ساختمان وجودی اش بر لقمه حلال بنا شود،چشم و گوش و اندام او جز به سوی حلال و پاکی قدم بر نمی دارد.زنده داری شبانه این جسم بر دیدن آیات خدا و شنیدن تسبیح ملکوتیان سپری خواهد شد؛یا کوله باری از نان و خرما بر در خانه مستمندان می برد و یا سر بر مهر عبادت خداوند گذاشته و یا محافظ حریم آب و خاک مملکت و یا هر خدمت صادقانه دیگر...؛ نه این که شب بیداری بکشد تا از دیواری بالا رود و یا به اراجیف خوانندگان مبتذل و مجریان وطن فروش و مزدور ماهواره های ضد انقلاب گوش دهد.
فردی که در لقمه هایش ردپای مال یتیم و فقیر و مسکینی نباشد ، قلب او به جای اینکه دلتنگ شنیدنی ها و دیدنی های حرام شود ، دلتنگ صوت زیبای قرآن و ترنم زیارت عاشورا می شود.
من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان – قال و مقال عالمی می کشم از برای تو
نه تنها ساختمان وجود آدمی ، بلکه خشت و گل دیوار خانه و مسجد و حسینیه ای که با پول حلال ساخته می شود ، رنگ و بویی غیر جاهای دیگر دارد.



تاريخ : ۱۳۸٩/۳/٢٥ | ۱٢:۳٧ ‎ب.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()

کسانی که شعار جدایی دین از سیاست را سر می دهند یا خیلی می فهمند و مزدورند یا جاهلانی هستند که از دین خدا تنها به بخشی بسنده کرده اند و دین را نسخه کامل سعادت بشر نمی دانند.
در ادبیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام ، حق حکومت و تدبیر امور دنیا و آخرت نه تنها از غیر خدا و اولیاء او سلب شده است ، بلکه فقط حق خدا و پیامبر او و سپس به امامان و مجتهدی که عالم و با تقوا و مطیع امام زمانش باشد سپرده شده است.
کسانی که تفکر جدایی دین از سیاست را سر می دهند ، باید با حکومت پیامبر اسلام و امام علی علیه السلام نیز مخالفت کرده و همان طور که متدینین اهل سیاست را بی تقوا می دانند باید پیامبر و امیرالمومنین را نیز بی تقوا بدانند.
مروجین تفکر جدایی دین از سیاست زمینه سازان دشمنی با حکومت امام زمان علیه السلام هستند.وقتی منجی عالم ظهور می کنند با جمع کردن مردم به گرد خود در امام تشکیک کرده و می گویند: افراد الهی در سیاست دخالت نمی کنند.پس این فرد امام موعود نیست.
امام روح الله مصیبت سلب حکومت از امیرالمومنین علیه السلام را بالاترین مصیبت عالم دانسته و فرمودند: " بالاترین مصیبتى که بر اسلام وارد شد، همین مصیبت سلب حکومت از حضرت امیر- سلام اللَّه علیه- بود؛ و عزاى او از عزاى کربلا بالاتر. مصیبت وارده بر امیر المؤمنین و بر اسلام بالاتر است از آن مصیبتى که بر سید الشهداء- سلام اللَّه علیه- وارد شد. اعظمِ مصیبتها این مصیبت است که نگذاشتند مردم بفهمند اسلام یعنى چه. اسلام حالا هم به حال ابهام دارد زندگى مى‏کند. الآن هم مبهم است. الآن هم نمى‏دانند مردم که معنى اسلام چیست، حکومت اسلامى چیست، اسلام چه مى‏خواسته بکند، چه برنامه‏اى اسلام داشته است در حکومتش. این پنج سال حکومت، یا پنج- شش سال حکومت حضرت امیر، این با همه گرفتاریهایى که بوده است و با همه زحمتهایى که از براى حضرت امیر فراهم شد، سلبش عزاى بزرگ است. و همین [دوره‏] پنج ساله و شش ساله، مسلمین تا به آخر باید برایش جشن بگیرند؛ جشن براى عدالت، جشن براى بسط عدالت، جشن براى حکومتى که اگر چنانچه در یک طرف از مملکتش، در یک جاى از مملکتش، براى یک معاهد - یک زن معاهد- یک زحمت پیش بیاید، یک خلخال از پاى او درآورند، حضرت، این حاکم، این رئیس ملت، آرزوى مرگ بکند، که مرگ براى من- مثلًا- بالاتر از این است که در مملکت من یک نفر زنى که معاهد هست خلخال را از پایش درآورند. این حکومتْ حکومتى است که در رفتنش مردم باید به عزا و سوگوارى بنشینند؛ و براى‏ همان پنج روز و پنج ساله حکومتش باید جشن بگیرند؛ جشن براى عدالت، جشن براى خدا، جشن براى اینکه این حاکم حاکمى است که با ملت یکرنگ است بلکه سطحش پایینتر است در زندگى؛ سطح روحى‏اش بالاتر از همه آفاق است، و سطح زندگى‏اش پایینتر است از همه ملت."



تاريخ : ۱۳۸٩/۳/٢٥ | ۱٢:۳۳ ‎ب.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()
عکس هایی ناب از تمثال مقام معظم رهبری

                                               ادامه مطلب...
 


تاريخ : ۱۳۸٩/۳/٢٤ | ۸:٢۸ ‎ق.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()


برنامه کامل و زمان مسابقات جام جهانی 2010  

   
جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی از روز جمعه با برگزاری دو مسابقه آغاز می‌شود و 6 شهر برگزیده از این کشور میزبان بزرگترین رویداد فرهنگی - ورزشی خواهند بود.


 

بنا بر این گزارش، 32 تیم برتر جهان تلاش می‌کنند شایستگی خود را در این رویداد بزرگ ثابت کنند.

برنامه کامل این رقابت‌ها به شرح زیر است: (زمان مسابقات به وقت ایران است.)

جمعه - 21/3/89
* آفریقای جنوبی - مکزیک، ساعت 18:30
* اروگوئه - فرانسه، ساعت 23
 

شنبه - 22/3/89
* کره جنوبی - یونان، ساعت 16
* آرژانتین - نیجریه، ساعت 18:30
* انگلیس - آمریکا، ساعت 23

یکشنبه - 23/3/89
* الجزایر - اسلوونی، ساعت 16
* صربستان - غنا، ساعت 18:30
* آلمان - استرالیا، ساعت 23

دوشنبه - 24/3/89
* هلند - دانمارک، ساعت 16
* ژاپن - کامرون، ساعت 18:30
* ایتالیا - پاراگوئه، ساعت 23

سه شنبه - 25/3/89
* نیوزیلند - اسلواکی، ساعت 16
* ساحل عاج - پرتغال، ساعت 18:30
* برزیل - کره شمالی، ساعت 23

چهارشنبه - 26/3/89
* هندوراس - شیلی، ساعت 16
* اسپانیا - سوئیس، ساعت 18:30
* آفریقای جنوبی - اروگوئه، ساعت 23

پنجشنبه - 27/3/89
* آرژانتین - کره جنوبی، ساعت 16
* یونان - نیجریه، ساعت 18:30
* فرانسه - مکزیک، ساعت 23

جمعه - 28/3/89
* آلمان - صربستان، ساعت 16
* اسلوونی - آمریکا، ساعت 18:30
* انگلیس - الجزایر، ساعت 23

شنبه - 29/3/89
* هلند - ژاپن، ساعت 16
* غنا - استرالیا، ساعت 18:30
* کامرون - دانمارک، ساعت 23

یکشنبه - 30/3/89
* اسلواکی - پاراگوئه، ساعت 16
* ایتالیا - نیوزیلند، ساعت 18:30
* برزیل - ساحل عاج، ساعت 23

دوشنبه - 31/3/89
* پرتغال - کره شمالی، ساعت 16
* شیلی - سوئیس، ساعت 18:30
* اسپانیا - هندوراس، ساعت 23

سه شنبه - 1/4/89
* مکزیک - اروگوئه، ساعت 18:30
* فرانسه - آفریقای جنوبی، ساعت 18:30
* نیجریه - کره جنوبی، ساعت 23
* یونان - آرژانتین، ساعت 23

چهارشنبه - 2/4/89
* اسلوونی - انگلیس، ساعت 18:30
* آمریکا - الجزایر، ساعت 18:30
* غنا - آلمان، ساعت 23
* استرالیا - صربستان، ساعت 23

پنجشنبه - 3/4/89
* اسلواکی - ایتالیا، ساعت 18:30
* پاراگوئه - نیوزیلند، ساعت 18:30
* دانمارک - ژاپن، ساعت 23
* کامرون - هلند، ساعت 23

جمعه - 4/4/89
* پرتغال - برزیل، ساعت 18:30
* کره شمالی - ساحل عاج، ساعت 18:30
* شیلی - اسپانیا، ساعت 23
* سوئیس - هندوارس، ساعت 23

مرحله یک هشتم نهایی

شنبه - 5/4/89
بازی شماره 49: اول گروه A - دوم گروه B، ساعت 18:30
بازی شماره 50: اول گروه C - دوم گروه D، ساعت 23

یکشنبه - 6/4/89
بازی شماره 51: اول گروه D - دوم گروه C، ساعت 18:30
بازی شماره 52: اول گروه B - دوم گروه A، ساعت 23

دوشنبه - 7/4/89
بازی شماره 53: اول گروه E - دوم گروه F، ساعت 18:30
بازی شماره 54: اول گروه G - دوم گروه H، ساعت 23

سه شنبه - 8/4/89
بازی شماره 55: اول گروه F - دوم گروه E، ساعت 18:30
بازی شماره 56: اول گروه H - دوم گروه G، ساعت 23

مرحله یک چهارم نهایی

جمعه - 11/4/89
بازی شماره 57: برنده بازی شماره 53 - برنده بازی شماره 54، ساعت 18:30
بازی شماره 58: برنده بازی شماره 49 - برنده بازی شماره 50، ساعت 23

شنبه - 12/4/89
بازی شماره 59: برنده بازی شماره 51 - برنده بازی شماره 52، ساعت 18:30
بازی شماره 60: برنده بازی شماره 55 - برنده بازی شماره 56، ساعت 23

مرحله نیمه نهایی

سه شنبه - 15/4/89
بازی شماره 61: برنده بازی شماره 57 - برنده بازی شماره 58
بازی شماره 62: برندگان بازی شماره 59 - برنده بازی شماره 60

دیدار رده بندی

شنبه - 19/4/89
بازی شماره 63: بازنده بازی شماره 61 - بازنده بازی شماره 62

دیدار فینال

یکشنبه - 20/4/89
بازی شماره 64: بازنده بازی شماره 61 - برنده بازی شماره 62
 

 

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳۸٩/۳/٢٤ | ۸:٠٩ ‎ق.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()

جوان

واژه جوان، در لغت تداعی کننده توانایی، بالندگی، اقتدار، سلامت، شادابی، سرور، سرزندگی، حرکت، فعالیت، جنب و جوش، صداقت و احساسات و نیز قطاری از این واژه های زنده است. جوانی در حقیقت دورانی از عمر است که از فرصت ها و توان ها آکنده می نماید؛ یعنی اوج توانمندی انسان در این سنین می گذرد. شاید در مقام تشبیه بتوان این دوران را در قالب این تمثیلات پررنگ تر مطرح کرد:

از منظر و نگرش طبیعی، جوان یعنی رأس قلّه زندگی؛ از منظر زیبایی و زیبایی شناسی، جوان یعنی گلستان و دوران شکوفه دهی زندگی، از وجه تمثیل به دریا، جوان یعنی موج و برخاستن؛ از منظرگاه هوش و توان و استعداد، جوانی یعنی دوران بالاترین کشف ها و شدن ها؛ و از منظرگاه حرکت و روان شدن، جوان یعنی بالاترین سرعت و رسیدن به اهداف.

جوانی؛ چهارمین فصل زندگی

دفتر زندگی فصل هایی دارد؛ نوباوگی، کودکی، نوجوانی و جوانی. جوانی که چهارمین فصل از دفتر زندگی انسان است، همانند بهاری زیبا، روح بخش و پرتنوع است و با لذت های گوناگونی همچون تفریح، گفت و گوها، آراستگی ظاهری، نشست های خاطره آفرین و شیرین همراه است تا در آن، شخصیت، بینش ها و گرایش های انسان پخته شود و شکل گیرد. به دنبال این مرحله، انتخاب های فرد یکی پس از دیگری فرا می رسد، بنیان آینده استحکام می یابد و بنیادهای فکری ـ فرهنگی با تبلوری خاص رخ می نماید.

جوانی؛ بهار عمر

در میان فصل های مختلف زندگی انسان، جوانی از تمام جهت ها اهمیت فراوانی دارد. نقش این دوره در ساختار زندگی فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی انسان بسیار حساس است و بنیان های اساسی شخصیت هر فرد در این دوره به شکل نهایی خود می رسد. در حقیقت، این دوره بهار عمر است و عقل و دین مقدس اسلام بر اهمیت آن تأکید می ورزند. با فرا رسیدن بهار عمر، نه تنها بدن قوی ونیرومند می گردد و عواطف و احساسات شکفته می شود، بلکه شکوه جوانی، به منزله زینت گران بها و پرفروغی به صاحبش زیبایی و کمال می بخشد.

فصل شکفتن

روزهای جوانی، رسیدن به بلندترین و والاترین جایگاه های زندگی است. روح جوانان پر از آرزو و سرشار از عشق و امید است. پیش از دوران جوانی، کودک ناتوان پیوسته به سوی نیرومندی پیش می رود و هر سال قوی تر می شود تا به سرمنزل کمال یعنی جوانی و اوج قوت برسد؛ البته پس از دوران طلایی جوانی، دوباره به سوی فرسودگی وناتوانی گام برمی دارد.

ویژگی های هیجانی جوان

برخی از صاحب نظران، دوره جوانی را دوران پختگی، یا مرحله ای می نامند که استعدادها و توانایی های بالقوه آدمی به رشد کامل می رسد. آنها معتقدند فرایندهای اساسی که در دست یابی پختگی هیجانی دخالت دارد، عبارت است از: اعتماد به نفس، برداشت روشن از واقعیت های جامعه، کنترل پرخاشگری، هدف های عقلانی و برداشت درست از توانایی های خود. همچنین، جوان از نظر آرمانی باید مستقل و متکی به خود بوده، خواسته هایش را به منظور هماهنگ کردن آنها با نیازها و آرزوهای دیگران به نحو شایسته مهار کند. رفتار جوان باید به نسبت قابل پیش بینی بوده، نیازهای شخصی اش در خصوص موازین اخلاقی، معقول و قابل تعدیل باشد، نیز آگاهی از امکانات و محدودیت ها و ارتباط و تأثیر آنها بر روی کار، بازی و استراحت، نقش مهمی در زندگی آینده جوان ایفا می کند.

درخشان ترین گوهر معرفت

جوان، نوگرا و تأثیرپذیر است. او همواره می کوشد محیط اطراف را هم رنگ ذهینت خودسازد، جامعه را با آرمان هایش همسو کند و بر فکر و اندیشه تازه اش مهر تأیید زند. جوان آسیب پذیر و عاطفی است. احساس و عاطفه، نهال وجودش را در مقابل توفان عشق های کاذب، آسیب پذیر می کند. جوان الگوپذیر و جستجوگر است. او در پی آن است که خود را در کسی پیدا کند یا خویش را چنان در الگویش فانی سازد که همچون او بگوید و زندگی کند. جوان لبریز از جوشش و نیروست. او دوست دارد آنچه در ظرف وجودش موج می زند، به کرانه های زندگی هدایت کند و به فکر، فرهنگ و آداب جامعه بقبولاند. جوان آرمان خواه و پندارگر است. در فردا به سر می برد، با آرزوهایش زندگی می کند و همواره در ذهنش آینده خویش را به تصویر می کشد. جوان خودنگر و خودباور است. او خود را می بیند و خود را می آراید و متاع علم و فرهنگ و هنر خویش را عرضه می کند.

جوانی؛ دوره توانمندی

در آیه 54 سوره مبارکه روم، عمر انسان برای زندگی در این دنیا به سه دوره تقسیم شده است که با ناتوانی آغاز می شود و دوباره به ناتوانی برمی گردد. در میان این دو دوره ناتوانی که همان کودکی و پیری است، دوره توانمندی و جوانی قرار دارد. در این آیه می خوانیم: «پروردگارتان کسی است که شما را در آغاز از جسمی ناتوان (نطفه) بیافرید. آن گاه پس از ناتوانی (کودکی)، شما را توانا کرد و دوباره از توانایی و نیروی جوانی به سستیِ پیری برگرداند».

عمر انسان در یک نگاه

خداوند در قرآن کریم هنگام ترسیم وضعیت زندگی دنیا، دوره های گوناگون آن و انگیزه های حاکم بر هر دوره چنین می فرماید: «همانا بدانید که زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی و تفاخر در میان شما و افزون خواهی در اموال و فرزندان است». بنابراین، ناآگاهی، سرگرمی، خویشتن آرایی، فخرفروشی و تکاثر، دوران های پنج گانه عمر آدمی را تشکیل می دهد:

1. کودکی: آدمی در این دوره در هاله ای از غفلت و بی خبری و بازی فرو می رود.

2. نوجوانی: سرگرمی جای بازی را می گیرد و انسان در پی مسائلی است که او را به خود سرگرم سازد و از مسائل جدّی دور دارد.

3. جوانی: دوران شور و عشق و تجمل پرستی است و آدمی در این دوره به آرایش و زندگی می پردازد.

4. میانسالی: دوران به دست آوردن مقام و فخر است و امور پیشین او را قانع نمی سازد.

5. پیری: دوران افزایش مال و فرزندان است.

جوانی در آینه معرفت

در بهار جوانی، بنیان شخصیت ها استحکام می یابد و فردا و فرداهای زندگی ترسیم می شود. در این دوران، از نیروی اندیشه و تدبیر کمتر استفاده شده و آثار و برکات جوانی در هاله ای از غریزه ها پوشیده می ماند. به همین دلیل این تحفه الهی، برای ناآگاهان نوعی جنون دانسته شده است. جوانی دوره ای ارزشمند است که فقط کسانی که آن را از دست داده اند، به ارزشش پی می برند.

کیمیاگونه بودن جوانی در سخن رسول اکرم صلی الله علیه و آله به این شکل پدیدار می شود که آن حضرت، جوانان را به پختگی، اندیشمندی و استفاده از تجربه دیگران فراخوانده و در سخنی کوتاه، بلندای این حقیقت را به این صورت آشکار می سازد که: «بهترین جوانان شما کسی است که پیشه پیران در کارآزمودگی، احتیاط و هوشمندی باشد، و بدترین پیران شما کسی است که همچون جوانان شتابزده، پرهیجان و غافل عمل کند».

گرایش به نیکی

یکی از ویژگی های نیکو در دوره جوانی، گرایش به هرگونه خیر و نیکی است. تلاش برای به دست آوردن صفات پسندیده و آموختن دین، از جمله نیکی هایی است که جوان به آن گرایش دارد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به اطرافیان خود درباره جوانان سفارش کرده و می فرماید: «به شما سفارش می کنم با جوانان به خوبی و نیکی رفتار کنید؛ چرا که آنان نازک دل ترند. وقتی خداوند مرا به پیامبری برانگیخت، جوانان به من گرویدند و یاری ام کردند، و بزرگسالان به مخالفت برخاستند».

همچنین نقل شده که یکی از شاگردان امام صادق علیه السلام که برای تبلیغ احکام به بصره رفته بود، هنگام بازگشت به مدینه، به آن حضرت از کم علاقه گی مردم به آموختن احکام خبر داد. امام صادق علیه السلام در پاسخ فرمود: این امر طبیعی است؛ زیرا بسیاری از مردم گرفتار دنیا هستند. شما باید به جوانان بپردازید که هنوز گرفتار دنیا نشده اند: «بر شما باد به پرداختن به جوانان؛ زیرا آنان نسبت به دیگران در انجام کارهای نیک شتاب بیشتری دارند».

جوانی و پاکی نفس

پاکی، از مهم ترین ویژگی های دوره جوانی است. بنابراین، جوانی را باید بهترین دوره زندگی انسان دانست که در آن می توان با تزکیه نفس، به قرب الهی رسید و پیش از فرا رسیدن پیری و هجوم دل بستگی های گوناگون به آدمی، خود را با اخلاق نیکو آراست. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید: «برتری جوان عابدی که در جوانی راه بندگی پیش گرفته است، بر پیری که در بزرگسالی به عبادت روی آورده، همچون برتری فرستادگان الهی بر دیگر مردمان است».

جوان و دین اسلام

اسلام به جوانان اهتمام ویژه ای دارد و در مورد شیوه برخورد با آنها فراوان سخن گفته است. حضرت صادق علیه السلام در این باره فرمود: «آیا نمی دانی که خداوند متعال احترام خاصی برای جوانان شما قائل شده است؟» امیرمؤمنان علی علیه السلام نیز می فرماید: «قلب جوانان مثل زمین خالی و آماده بهره برداری برای کشت است که هر چه در آن کاشته شود، محصول می دهد» نیز در احادیث دیگری آمده که قلب جوانان، آماده تر از قلب بزرگسالان است و جوان زودتر حق را می پذیرد.

جوانان همواره موضوع اصلی مکتب تربیتی انبیای الهی بوده اند و انقلاب های پیامبران، معمولاً با پشتیبانی این نسل به نتیجه رسیده است. در آغاز دعوت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ، بیشتر پیروان حضرت را جوانان تشکیل می دادند. این نشان می دهد که فطرت جوانان پاک و دست نخورده است و آنها ضمن پذیرش سریع حق، حاضر به تحمل هر گونه سختی و دشواری بوده و هستند.

جوان و بندگی

نشان بندگی، نشانی است زرین که مایه افتخار و خوش بختی صاحب آن است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این باره فرموده است: «دوست داشتنی ترین آفریده ها نزد خداوند متعال، جوانی است زیبارو که جوانی و زیبایی خود را برای خدا و طاعت او قرار دهد. پروردگار به چنین شخصی بر فرشتگان می بالد و می فرماید: همانا که این نوجوان و جوان، بنده من است».

جوانی، فرصت زودگذر

دوره جوانی ارزش فراوانی دارد و به فرموده حضرت علی علیه السلام این ارزش شناخته نخواهد شد مگر هنگام از دست دادن آن. آن حضرت در سخنی زیبا فرمودند: «دو چیز است که کسی آنها را قدر نمی داند، مگر پس از نبود آن؛ یکی جوانی است و دیگر سلامت و تندرستی». پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله نیز در توصیه ای خطاب به جوانان فرمودند: «چهار چیز را پیش از چهار چیز غنیمت شمار: جوانی ات را پیش از پیری، سلامتت را پیش از بیماری، بی نیازی ات را پیش از تهیدستی، و زنده بودنت را پیش از مرگ».

پویایی ذهن

ذهن جوان به سرعت دگرگون می شود. این دگرگونی از دوره نوجوانی آغاز شده، در فراز و نشیب زندگی، چهره ای عقلانی به خود می گیرد. عقل در 28 سالگی به کمال می رسد. حضرت علی علیه السلام در حدیثی که به بیان دوره های تکامل و رشد انسان پرداخته، کمال رشد انسان را در 28 سالگی و پایان دوره جوانی دانسته است.

در دوره نوجوانی، ارزش ها وقتی ادراک می شود که در نمونه های انسانی و قالب اشخاص مجسم شوند، ولی تخیل نیرومند جوان، او را از مرحله شگفتی به مرحله ادراک ارزش ها می رساند.

توانایی حافظه نیز در این دوره رشد می کند؛ زیرا حافظه یک استعداد است و بدین گونه، جوان می تواند مسائل را حفظ نماید.

جوان و نوآفرینی

قدرت تخیل در جوان در اوج است و در پرتو این نیرو، بسیاری از دشواری ها برای او حل می شود. قدرت تخیل، توان نظریه پردازی را به جوان می دهد و او می تواند به جست و جوی جنبه های گوناگون مسائل بپردازد. جوان در پرتو تخیل، دنیایی زیبا را در آینده ای نزدیک برای خود تصویر می کند و این وضعیت، بسیاری از دردهای درونی او را کاهش می دهد. این حالت روانی، قوه تخیل را توسعه می دهد و به ذهن جوانان، نیروی خلاّق می بخشد. نیز حس نوآوری را در ضمیر جوانان بیدار می سازد و آنان را برای نوسازی و به دست آوردن کمال های تازه تر آماده می کند.



تاريخ : ۱۳۸٩/۳/٢۳ | ۱:٥۸ ‎ب.ظ | نویسنده : مهدی پورعاشور | نظرات ()
.: Weblog Themes By VatanSkin :.


الکسا